De kracht van herhaling

Ruland Architecten restaureert perronverkapping van station Deventer

De door Menalda van Schouwenburg ontworpen perronoverkapping van station Deventer was na meer dan een eeuw toe aan grootschalig onderhoud en restauratie. De werkzaamheden aan dit rijksmonument waren omvangrijk en vroegen om een integrale aanpak. Omdat het station tijdens de restauratie in gebruik bleef, was een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen noodzakelijk om overlast tot een minimum te beperken.

Vanuit de expertise die Ruland Architecten heeft met monumenten is na een uitgebreid onderzoek een restauratieplan opgesteld en is de monumentenvergunning aangevraagd.

Door de vele gedetailleerde aansluitingen en doorlopende lichtstraat is de perronkap een onlosmakelijk onderdeel binnen het ontwerp van de onderliggende perrongebouwen. Naast het onderhoud en de conservering van de staal- en houtconstructie zijn daarom ook de aansluitingen met het metselwerk en het natuursteen gerestaureerd. De golfplaat bekleding op de lichtstraat deed afbreuk aan het historische karakter van de perronoverkapping. In de lichtstraat zijn daarom 420 gereconstrueerde gietijzeren kozijnen teruggebracht. Door de meer dan 4000 nieuwe ruiten in de kozijnen komt er weer veel daglicht op het perron en hebben de wachtkamers weer de uitstraling zoals het ooit bedoeld was.

De gedateerde en de sterk afwijkende kleurstelling van de perronkap is teruggebracht naar de oorspronkelijke kleuren. Op basis van een uitgebreid kleuronderzoek door Veldman en Veltman is de oorspronkelijke kleurstelling van de perronkap en de bijbehorende gebouwen achterhaald. De nieuwe kleuren sluiten nu weer aan bij de overige gebouwen op het emplacement en maken de overkapping weer tot een integraal onderdeel binnen het geheel.

In de wachtkamer 1e & 2e klasse is achter de vele verflagen nog het oorspronkelijke eikenhoutenplafond ontdekt. Dit bleek nog in uitstekende staat. Nadat de verflagen zorgvuldig zijn verwijderen is het eikenhout in de blanke lak gezet waarmee het plafond weer een eenheid vormt met de overige materialisering van de wachtkamer. De wachtkamer is nu getransformeerd tot de Stationshuiskamer, een comfortabele plek waar reizigers kunnen wachten.

Op de staalconstructie in de stationshuiskamer staan illustraties van Jan Feith. Onder het pseudoniem Chris Kras maakte hij onder andere spottekeningen voor het satirische blad De Ware Jacob. Feith schreef ook boeken en illustreerde deze vaak zelf met ‘zwartjes’ silhouettekeningen. Als goede vriend van architect De Ranitz, de bouwmeester van het station in 1920. Hij decoreerde destijds de wachtkamer 1e en 2e klasse met illustraties geïnspireerd op reizen en vervoer door de tijd heen. Tijdens de restauratie zijn deze decoraties volledig hersteld. Voorheen waren ze ingekaderd, maar dankzij de herstelde kleurstelling van de overkapping maken ze nu weer een integraal deel uit van de kapconstructie.

LokatieDeventer
Metrage6270 m2 bvo
Jaar2019-2021
StatusUitgevoerd
OpdrachtgeverProRail, Utrecht
Toezicht en aanbesteding4-Infra, Zwolle
Architect interieur StationshuiskamerCor & Partners BV, Nieuwegein
Aannemer StationshuiskamerTemmink Bouwprojecten, Deventer
ArchitectRuland Architecten, Amsterdam
ConstructeurIngenieursbureau J.J. Udding, Wageningen
AannemerVan den Ende, Barendrecht
AfbeeldingenRuland Architecten, Amsterdam
Historisch (kleur)onderzoekVeldman en Veltman, Oudemolen
© Ruland Architecten 2024