Op de perrons van station Eindhoven bevinden zich drie min of meer identieke perrongebouwen, gebouwd in 1956 als stationsrestauraties. Door de jaren heen is de functie van restauratie met bijbehorende keukens komen te vervallen en vervangen voor wachtruimten met een kiosk. De verdiepingen staan leeg. Ruland Architecten is gevraagd door NS Stations om een studie te doen naar de mogelijkheden voor herontwikkeling en een ontwerp te maken voor de renovatie van deze perrongebouwen.
Qua architectuur zijn de gebouwtjes gelijk vorm gegeven en gematerialiseerd, passend in de jaren 50 architectuur van het stationsgebouw en perronoverkapping; modern, helder en eenvoudig. De gebouwen zijn uitgevoerd met een betonskelet, stalen kozijnen en dichte borstweringen voorzien van tegelwerk. De gebouwen op perron één en drie hebben twee bouwlagen. Op de begane grond bevond zich de restauratie, op de verdieping de bijbehorende keukens en kantoren. Er was opslagruimte in de kelder. Het gebouw op perron twee heeft slechts één bouwlaag en had functie als wachtruimte met een klein buffet. Ook hier is een kelder met opslagruimten aanwezig.
Op perron twee is de wachtruimte aanzienlijk verkleind door de toevoeging van diverse kantoor- en dienstenruimten. De buffetruimte is verbouwd tot MIVA toilet waardoor er een deel van de oorspronkelijke gevel verloren is gegaan. Door de wijzigingen in het gebruik, diverse bouwkundige ingrepenen en aanpassingen is de transparantie op het perronniveau gedeeltelijk verloren gegaan en is het heldere, samenhangende beeld van de drie gebouwtjes verregaand ‘verrommeld’.
In opdracht van NS Stations is een ontwerp gemaakt voor de herontwikkeling en de renovatie van deze monumentale perronsrestauraties. De gebouwen worden gerestaureerd naar de oorspronkelijke status van publieks- en reizigersgebouw, met de bijbehorende uitstraling. De transparantie op perronniveau wordt herstelt en de samenhang met de overige perrongebouwen wordt weer teruggebracht en versterkt. Bestaande reizigersfuncties blijven behouden, nieuwe publieke functies kunnen worden toegevoegd. Huidige, niet oorspronkelijke ruimte indelingen worden verwijderd en het oorspronkelijke gevelbeeld wordt hersteld. Kenmerkende architectonische elementen zoals plafond’s, verlichting, vloer- en wandafwerkingen worden zoveel als mogelijk hersteld op basis van kleuren- en bouwkundig onderzoek.
De nu visueel gesloten ruimten op de verdiepingen worden op strategische plekken te voorzien van grote ronde ramen, passend in de stijl van het gebouw. Door de bijzondere locatie met zicht op spoor en perrons zijn hier zeer unieke en karakteristieke kantoor- en vergaderuimten mogelijk.
Het restauratiegebouw op perron 2 is als eerste deel van het renovatieproject in uitvoering genomen. Tijdens de uitvoering bleek dat de originele blank gelakte eikenhouten plafondpanelen en messing randdetails grotendeels hersteld konden worden. Als enigszins verwacht bleek ook dat de originele staat van het gebouwtje veel subtieler gekleurd, maar ook veel kleurrijker was dan uit de bestaande situatie op te maken was.
Het resultaat is een moderne kioskruimte met een voor de hollandse jaren 50 unieke rijke sfeer.
Lokatie | Eindhoven |
Metrage | 580 m2 bvo (totaal) |
Jaar | 2012 – 2015 |
Status | Gebouw perron 2 uitgevoerd |
Opdrachtgever | NS Stations, Utrecht |
Architect | Ruland Architecten, Amsterdam |
Bouwkosten | Bouwkostenbureau Heijneman, Nootdorp |
Bouwdirectie | Hogenbirk Bouwadvies, Huizen |
Aannemer | Houta Bouw, Geldrop |
Installaties | Cofely Zuid Nederland b.v., Oisterwijk |
Metaal restauratie | Smederij Frits Kramer, Hekendorp |
Armaturen | Glashuette-Limburg |
Fotografie (uitvoering) | Ruland Architecten, Amsterdam |
Ruland Architecten
Koningin Wilhelminaplein 13
ruimte 1.11.07
1062 HH Amsterdam
Postbus 80018
1005 BA Amsterdam
+31 (0)20 423 66 89
info@ruland.nl