In het nieuwe ontwerp worden het tunneltje en de abri’s verwijderd en daarmee wordt het historische aanzicht van het station vanaf de noordzijde hersteld. De bestaande overweg wordt weer dat wat het is; louter een overweg. Maar wel een overweg in een overzichtelijk geheel.
De ruimte tussen het station en het spoor, de vroegere toegang via het stationsgebouw naar het spoor, krijgt ook weer betekenis als een van de toegangen van de traverse en het perron. De keuze voor een traverse ligt hier voor de hand. Er is genoeg ruimte voor en deze kan eenvoudig ingevoegd worden in de bestaande situatie zonder dominant te zijn. De materialisering van de traverse sluit door de toepassing van cortenstaal, hierop aan.
De positie van de traverse, inclusief liften en trappen is zo gekozen dat het een moderne, zelfstandige toevoeging wordt naast het monumentale stationsgebouw. Het stationsgebouw behoudt haar monumentale waarde. De nieuwe routing is helder en duidelijk. Het eilandperron aan de zijde van de overweg wordt ingekort waardoor het begin van het perron een stuk verder van de overweg komt te liggen. Het risico van een tweede, niet officiële, route direct over het spoor naar het eilandperron wordt hiermee zeer onwaarschijnlijk.